torsdag 31 augusti 2017

Pumpkin Spice

När jag ändå hade höstkänsla deluxe så fick jag för mig att jag skulle göra egen Pumpkin Spice kryddmix och egen kanel-syrup
Har letat efter färdig Pumpkin Spice och var så nära att beställa från nätet idag. Men sen insåg jag att jag faktiskt hade hälften av kryddorna hemma redan. Så efter en runda till affären så blandade jag ihop min egen mix. Finns massa olika recept på nätet och jag valde detta:

5 msk mald kanel
1 msk mald ingefära
3 tsk mald muskotnöt
2 tsk mald nejlika
2 tsk kryddpeppar

Blanda samma alla ingredienser och förvara i en glasburk med lock 
(t ex i en gammal kryddburk). 

Går att anpassa efter eget tycke. Jag valde t e x att bara ta 1/2 msk ingefära. Hur du än väljer att göra så doftar och smakar det ljuvligt! 

Gjorde ju även en egen kanel-syrup som jag tänkt ha som smaksättare i kaffe eller kanske i en julig drink. Finns inte att köpa i närheten där jag bor och de jag hittat på nätet är bara i stora flaskor. Så jag googlade och hittade ett superenkelt recept. Det är ju ändå bara sockerlag med smak typ. 

Koka upp 4,5 dl vatten med 4 hela kanelstänger.
Låt sjuda i 10 minuter.
Ta upp kanelstängerna och koka upp igen. 
Häll i drygt 3 dl socker och rör om tills sockret smält helt. 
Låt svalna och häll upp på glasflaska med tätslutande lock.



Givetvis behövde jag ju provsmaka det jag gjort och gjorde mig en Pumpkin Spice Latte. Finns ju hundratals olika recept på det med, men jag gjorde min så här:

2 espresso (jag använde tassimo)
En skvätt kanelsyrup (efter smak och tycke)
Skummad mjölk (med en liten skvätt kanelsyrup och lite av Pumkin Spice mixen)
Toppa med vispad grädde och pudra med kryddblandningen. 

Mums! 

Nu ska jag busa lite med min sura pälsboll innan jag kryper ner i min renbäddade säng med en bok. 

God Natt





2 kommentarer:

  1. Detta måste jag absolut testa, låter så gott!

    SvaraRadera
  2. Tack för ett utförligt inlägg! Ska genast testa!

    SvaraRadera

/